Πέμπτη 29 Ιανουαρίου 2015

Θετική και σταθερή η θέση της ΕΣΕΕ στην αύξηση του κατώτατου μισθού

Η ΕΣΕΕ είχε από την αρχή διαφωνήσει με τις επιλογές των Κυβερνήσεων από το 2010 και μετά που υιοθέτησαν μεγάλες μειώσεις μισθών σε μία προσπάθεια τόνωσης της ανταγωνιστικότητας και διατήρησης της απασχόλησης. Δυστυχώς οι προειδοποιήσεις των ανθρώπων της αγοράς, οι οποίοι είχαν εδώ και καιρό επισημάνει τα ουσιαστικά προβλήματα και τις αγκυλώσεις αυτών των πολιτικών επιλογών, επιβεβαιώθηκαν δραματικά: η ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας δεν ενισχύθηκε στο βαθμό που ιθύνοντες ανέμεναν και η ανεργία εκτοξεύτηκε σε ανησυχητικά επίπεδα. Τελικά, ο κατώτατος μισθός μειώθηκε στα 586,06 ευρώ (μεικτά), ενώ για τους εργαζομένους κάτω των 25 ετών σε μόλις 510,95 ευρώ (μεικτά).
Η πρόταση για επαναφορά του κατώτατου μισθού στα 751 ευρώ (μεικτά) δεν καλύπτει αποκλειστικά ανθρωπιστικές/κοινωνικές ανάγκες, επειδή διασφαλίζει μία αξιοπρεπή διαβίωση σε πολλούς συμπολίτες μας, αλλά μπορεί ταυτόχρονα να αναθερμάνει την αγορά και να θέσει την κατανάλωση σε τροχιά ανάκαμψης.
Ένας υψηλότερος κατώτατος μισθός θα τονώσει τη ζήτηση, καθώς η οριακή ροπή για κατανάλωση (MPC) είναι πολύ μεγαλύτερη στα χαμηλότερα εισοδήματα εν συγκρίσει με τα υψηλότερα. Η ενίσχυση της κατανάλωσης θα δημιουργήσει νέο εισόδημα για τις επιχειρήσεις και σταδιακά θα οδηγήσει σε αύξηση της απασχόλησης. Θα πρέπει, επιπλέον, να ληφθεί υπόψη πως οι εγχώριες ΜμΕ προμηθεύονται εμπορεύματα και υλικά, κατά κύριο λόγο, από έλληνες προμηθευτές καθώς, πέραν των δεσμών συνεργασίας και εμπιστοσύνη, οι τελευταίοι παρέχουν πίστωση, γεγονός που προσφέρει τεράστια βοήθεια, με δεδομένη την έλλειψη ρευστότητας.
Παράλληλα, με την αύξηση του κατώτατου μισθού θα μπορούσε να υιοθετηθεί η περαιτέρω μείωση του μη μισθολογικού κόστους (εργοδοτικών εισφορών), ώστε να αντισταθμιστεί μέρος της επιβάρυνσης των εργοδοτών.
Αναμενόμενα Οφέλη:

  • Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία (Εργάνη, Οκτώβριος 2014) με τον κατώτατο μισθό αμείβονται 137.113 εργαζόμενοι στο σύνολο του ιδιωτικού τομέα. Συνεπώς, η προκύπτουσα αύξηση του συνολικού ετήσιου κόστους μισθοδοσίας στον Ιδιωτικό Τομέα κατά 361,81 εκ. €, με βάση τις προτάσεις της ΕΣΕΕ, αποτελεί το κατάλληλο κίνητρο προκειμένου το «επίδομα ανεργίας» του ΟΑΕΔ να μετατραπεί σε «επίδομα εργασίας» από πλευράς του Κράτους, μέσω κάλυψης μέρους του συνολικού κόστους μισθοδοσίας. Η παραπάνω επιβάρυνση αναμένεται να υπερκαλυφθεί από τις πολλαπλασιαστικά ευεργετικές συνέπειες της μείωσης της ανεργίας, της τόνωσης της καταναλωτικής δαπάνης και της συνακόλουθης ενίσχυσης του τζίρου των επιχειρήσεων.
Συγκεντρωτικά
  • Η αύξηση του κατώτατου μισθού στα 751 ευρώ (μεικτά) θα αναθερμάνει την οικονομία.
  • Η ενίσχυση του κατώτατου μισθού συνεπάγεται υψηλότερη καταναλωτική ζήτηση, παράμετρος η οποία θα μπορούσε να αναχαιτίσει τις επί σχεδόν δύο έτη οξείες αποπληθωριστικές πιέσεις.
  • Οι φόβοι ότι θα προκαλούσε αύξηση των εισαγωγών και επιδείνωση του Εμπορικού Ισοζυγίου και γενικότερα του Ισοζυγίου Τρεχουσών Συναλλαγών χαρακτηρίζονται, στην παρούσα συγκυρία, ως υπερβολικοί.
  • Η αύξηση του κατώτατου μισθού θα προκαλούσε τόνωση της ζήτησης και του κύκλου εργασιών των επιχειρήσεων στην αγορά, ενώ ταυτόχρονα θα εισέρεαν επιπλέον έσοδα στα δημόσια ταμεία, από τον ΦΠΑ.
  • Οι ΜμΕ προτιμούν τους έλληνες προμηθευτές, αναγνωρίζοντας εμπράκτως πως η «ανακύκλωση» του χρήματος εντός της ελληνικής αγοράς βοηθάει πρωτίστως την ελληνική οικονομία.
  • Η επιβάρυνση των εργοδοτών από την αύξηση του κατώτατου μισθού θα μπορούσε να αντισταθμιστεί εν μέρει από την περαιτέρω συρρίκνωση των εργοδοτικών εισφορών προς τα ασφαλιστικά ταμεία και μεσοπρόθεσμα από την ενίσχυση του κύκλου εργασιών.






















Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου