Μετά
από 4 έτη η ανεργία κινείται στο 28%-29% και η οικονομία είναι σε ύφεση με ρυθμούς
της τάξης του -4,5%, γεγονός που επιβαρύνει σε πολύ μεγάλο βαθμό τα έσοδα των φορέων
κοινωνικής ασφάλισης και τα αποθεματικά τους.
Σύμφωνα
με την μελέτη του ΙΝΕ/ΓΣΕΕ για το
ασφαλιστικό, επισημαίνετε ότι η γήρανση του πληθυσμού και η συρρίκνωση του
πληθυσμού σε ηλικία εργασίας επηρεάζει είτε άμεσα, είτε έμμεσα την διάρθρωση
του εργατικού δυναμικού, τις συνθήκες προσφοράς και αποτελεσματικότητας της
αγοράς εργασίας καθώς και την μακροχρόνια
βιωσιμότητα
του συστήματος κοινωνικής ασφάλισης.
Πράγματι,
οι ηλικιωμένοι σήμερα ζούν περισσότερο και υγιέστερα από ότι αυτοί των προηγούμενων
γενεών. Το 2010, η προσδοκώμενη αναμενόμενη ζωή (Ελλάδα) στην ηλικία των 65 ετών
ήταν 17 χρόνια για τους άνδρες και 21 χρόνια για τις γυναίκες. Ακόμη, η
πιθανότητα
επιβίωσης
ενός νεογέννητου αγοριού μέχρι και την ηλικία των 65 ετών είναι άνω του 80%,
ενώ η αντίστοιχη πιθανότητα για ένα κορίτσι είναι άνω του 90%. Η εξέλιξη αυτή
σημαίνει ότι η αύξηση του
προσδόκιμου
ζωής υποδηλώνει την καταβολή συνταξιοδοτικών παροχών για ακόμα πιο μακρές περιόδους.
Επίσης υποδηλώνει την διαμόρφωση συνθηκών ισορροπίας οικονομικής βιωσιμότητας και
κοινωνικής αποτελεσματικότητας, παρέχοντας συντάξεις οι οποίες θα
απομακρύνουν
την πλειοψηφία των συνταξιούχων από την κατάσταση φτώχειας με χρηματοδότηση
εργαζομένων και φορολογούμενων ικανή να ανταποκριθεί στις μακροχρόνιες υποχρεώσεις
του κοινωνικο-ασφαλιστικού συστήματος στην χώρα μας. Αξίζει να σημειωθεί ότι
κατά
την περίοδο 2010-2015 κατά μέσο στις χώρες του ΟΟΣΑ, οι γυναίκες στα 65 τους αναμενόταν
να ζήσουν επιπλέον 20,8 χρόνια, ενώ οι άνδρες κατά 17,4 χρόνια. Μέχρι το
2060-2065 οι γυναίκες θα ζουν πέντε χρόνια περισσότερο (25,8 χρόνια) και οι
άνδρες 4,5 χρόνια (21,9
χρόνια).
Έτσι, οι δαπάνες συντάξεων για πρώτη φορά στα 65 έτη προς τους συνταξιούχους
των χωρών-μελών του ΟΟΣΑ θα είναι αυξημένες κατά 20% λόγω της αύξησης του
προσδόκιμου ζωής
και
της γήρανσης του πληθυσμού (ΟΟΣΑ, 2013). Οι εξελίξεις αυτές συντελούνται εξ
αιτίας της υπογγενητικότητας, το επίπεδο της οποίας αδυνατεί να συμβάλλει στην
σταθεροποίηση του ενεργού πληθυσμού για τις επόμενες γενεές. Επομένως το
ερώτημα που προκύπτει είναι: με ένα
σταδιακά
μικρότερο αριθμό εργαζομένων και ένα σταδιακά μεγαλύτερο αριθμό συνταξιούχων ποιο
τελικά θα είναι το νέο πλαίσιο χρηματοδότησης του συνταξιοδοτικού συστήματος;
Θα είναι η
υπερφορολόγηση
των εργαζομένων, η αύξηση των εισφορών, η περαιτέρω μείωση των συντάξεων, η
αναζήτηση νέων πόρων προκειμένου να εξασφαλισθούν οι αναγκαίοι πόροι για
την
καταβολή των συντάξεων των ήδη και των μελλοντικών συνταξιούχων;
Από
την μελέτη των επιδράσεων του προσδόκιμου ζωής, της γήρανσης του πληθυσμού, της
ανεργίας, της μείωσης των μισθών, την αβεβαιότητα και τους χρηματοοικονομικούς
κινδύνους, την αναιμική ανάκαμψη και τα μέτρα περικοπής των συνταξιοδοτικών
παροχών προκύπτει:
·
Η οριακή ισορροπία εισροών-εκροών κατά το 2014-2015 και από το τέλος του 2015
και μετά ανατρέπεται ακόμη και αυτή η οριακή ισορροπία στο κοινωνικοασφαλιστικό
σύστημα της χώρας.
·
Η δημογραφική μεταβολή του πληθυσμού λόγω της αύξησης του προσδόκιμου ζωής και της
ταυτόχρονης μείωσης των γεννήσεων (γήρανση του πληθυσμού) συμβάλλει σήμερα στην
αύξηση των συνταξιοδοτικών δαπανών κατά 15%. Με διαφορετικά σενάρια εκτίμησης
της θνησιμότητας αυτή η επιβάρυνση προσεγγίζει το 27% (2050) σε διάστημα εμπιστοσύνης
95%.
·
Οι περικοπές των συντάξεων και η αύξηση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης εάν
δεν συνοδεύονταν από τις συνθήκες και εκρηκτικής αύξησης της ανεργίας τότε το
οριακό έτος στην εξέλιξη των αποθεματικών θα ήταν περίπου το 2025. Η
παρατεταμένη και βαθειά ύφεση
καθώς και η ανεργία μετατόπισε το οριακό έτος δέκα χρόνια νωρίτερα (2015).
·
Οι δυσμενείς εξελίξεις στην βιωσιμότητα του συνταξιοδοτικού συστήματος στην
Ελλάδα αναδεικνύει την αναγκαιότητα νέου πλαισίου χρηματοδότησης του
συνταξιοδοτικού συστήματος με την ανεύρεση νέων πόρων εκτός του Κρατικού
Προϋπολογισμού (αύξηση αντικειμενικών
αξιών δημόσιας περιουσίας, τυχερά παιχνίδια, κερδοφορία Τραπεζών και δημόσιων
επιχειρήσεων, κρατικές προμήθειες, δημόσια έργα, καζίνο, κλπ. ΙΝΕ/ΓΣΕΕ-ΑΔΕΔΥ, 2010)
με στόχο την μακροχρόνια οικονομική βιωσιμότητα και κοινωνική
αποτελεσματικότητα
του ΣΚΑ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου